logo De Makers

09/11/2015

Een helder zicht voor 40+ ers

Of we het nou leuk vinden of niet, maar na je veertigste gaan de meeste mensen minder goed zien: je krijgt moeite om voorwerpen van dichtbij scherp te zien. Presbyopie of ‘oudziendheid’ heet dat in het medische jargon. Het wordt veroorzaakt door de verharding van de ooglens en is een volkomen normaal verschijnsel dat hoort bij het natuurlijke verouderingsproces. Na een ontkenningsfase waarbij de krant of het tijdschrift steeds verder van de ogen afgehouden worden volgt dan toch de eerste voorzichtige aankoop van een leesbrilletje bij Het Kruitvat of HEMA. Gevolgd door een ‘beter exemplaar’ van bijvoorbeeld het hippere See Concept. En ja die multifocale bril  of lenzen komen daarna 😉

The T.Book @Colette

Het zicht wordt er niet beter op

Na ongeveer 55e levensjaar wordt het zien van rood en groen moeilijker en de gezichtsscherpte vermindert nog sterker , ook al wordt er een bril gedragen. Een 60-jarige heeft 3 keer meer licht nodig dan een 20-jarige om hetzelfde object te kunnen onderscheiden.

Inhoud én verpakking

Voor ontwerpers en marketeers die zich richten op matures is het daarom vanzelfsprekend van belang om rekening te houden met die oudziendheid. En hoewel het het een open deur lijkt zien we in de dagelijkse praktijk dat er vaak geen rekening gehouden wordt met de meest elementaire zaken die de communicatiekracht vergroten:

  • Lettergrootte: de helft van productinformatie op gezondheidsproducten is onleesbaar voor ‘ouderen’. Corps grootte 11 is voor de meeste fonts een minimale grootte
  • Gebruik van combinatie van hoofdletters en kleine letters voor optimale leesbaarheid (gebruik interpunctie)
  • Gebruik tekst op achtergrond: prachtige glanzende of ‘drukke’ visuals zijn gewoonweg minder geschikt
  • Ontwerp met contrastkleuren: vooral heldere kleuren gaan het verlies van gezichtsscherpte tegen omdat deze licht reflecteren. Vermijd het gebruik van kleuren met waarden die dicht bij elkaar liggen. Dus houd niet alleen rekening met de ‘universele’ en culturele betekenis van kleur in relatie tot je merk/ ontwerp, maar ook met zichtbaarheid voor matures
  • Gebruik kleur als ‘houvast’ voor de lezer: gebruik dezelfde kleuren voor objecten die dezelfde functie hebben. Creëer dus groepen. Onderdelen met dezelfde functie kunnen het best dezelfde kleuren hebben
  • Gebruik van symbolen, grafische elementen: communiceert bewezen veel krachtiger (niet alleen voor matures overigens!)

Natuurlijk gaat communiceren met matures verder dan de verpakking, maar ‘low hanging fruit’ is zo geoogst… Doe er je voordeel mee.