Mature Marketing lijkt misschien niet zo spannend en sexy, maar geloof ons, dat is het zeker wel. En het is zeker heel uitdagend. Er zijn talloze kwantitatieve en kwalitatieve redenen om je te richten op de matures doelgroep. Dit geldt zowel voor B2B als B2C. Laat je inspireren en ontdek de mogelijkheden!
5 redenen voor mature marketing

Alleen al door de aantallen zijn matures niet te negeren. De groep tussen 40 en 65 jaar is ruim 32% van de Nederlands bevolking. Het aantal 65+ is ruim 20%. Marketeers weten dat het zo is, maar boren het potentieel nog te weinig aan. In België komen de verhoudingscijfers nagenoeg overeen. Je kunt gewoonweg niet om matures heen!
#Potentieel #Grote_aantallen
Ondanks dat Nederland in de top vijf van landen met de kleinste inkomensongelijkheid scoort zijn er toch grote verschillen. Matures hebben het meest te besteden ook omdat de vaste lasten vaak lager zijn: Het koophuis is al grotendeels afbetaald, de kinderen zijn of gaan het huis uit.
Bij de vermogensverdeling is de ongelijkheid in Nederland een stuk groter. De scheidslijn loopt volgens het CBS: "Hoe ouder hoe hoger het vermogen. Jongere mensen aan het begin van hun arbeidscarrière verdienen relatief weinig, kunnen weinig geld opzij zetten en nemen vaak een flinke schuldenlast op de schouders voor studie en de aankoop van een eigen woning. 40- heeft in verhouding hoge woonlasten, omdat zij vanwege het woningtekort hoge huurlasten of hoge hypotheeklasten hebben. Matures hebben het meeste geld te besteden.
#Hoog_aandeel bestedingen #Vermogend #Empty_nesters

Matures hebben door hun levenservaring een duidelijk beeld van wat ze willen en nodig hebben. Als je weet wat hen beweeg en hierop zijn zij heel loyaal. Want je beantwoordt dan aan de verwachtingen en levert 'gemak'. Beantwoord je er niet aan de dan switchen ze zelfs nog makkelijker dan jongere doelgroepen. Want voor 'de status' doen ze het niet meer: jouw product of dienst moet een goede 'oplossing' zijn. Ze geloven niet (meer) in gladde reclameboodschappen, ze verwachten eerlijkheid en authenticiteit en zijn dan bereid een reële prijs te betalen. Matures kunnen hele trouwe klanten zijn.
#Levenservaring_en_kennis #Waardering_van_gemak_en_service #Authenticiteit_en_eerlijkheid #Positieve_evensinstelling #Financiële_stabiliteit

Matures zijn prima online te bereiken en te overtuigen. En ze zijn ook heel actief op social media. Maar ze gaan online wel anders te werk: privacy & veiligheid zijn belangrijke issues en matures hebben een grotere informatiebehoefte. Ze kijken niet alleen naar de plaatjes maar hebben ook graag extra achtergrondinformatie en de mogelijkheid tot persoonlijk contact (telefonisch of op locatie) wordt erg op prijs gesteld. Matures kun je prima online verleiden.
#Hoog_online_bereik #Social_media

Ook voor B2B marketeers zijn matures vaak meer dan gemiddeld interessant. Matures maken deel uit van DMU’s en/of bekleden de senior management posities. Matures bepalen vaak het beleid en nemen de finale (aankoop)beslissingen.
#Management_posities #Veel_invloed #Bruggenbouwers
Wat kan dit voor jouw marcom mix betekenen?

We begrijpen dat je misschien wat wilt brainstormen of gewoon je gedachten tegen ons aan wilt houden. Maar wie weet heb je al een specifieke vraag in je hoofd. Of ben je zo enthousiast dat je zelfs een opdracht voor ons hebt! Neem gerust contact op met Chris Reemer of bel via + 31 (0)6 53 72 79 42.