logo De Makers

5 redenen voor mature marketing

Mature Marketing lijkt minder sexy (maar dat is het niet!) maar is zeker zo uitdagend. Er zijn heel veel kwantitatieve én kwalitatieve argumenten om matures in je marketing en communicatie mee te nemen. Zowel business to business als business to consumer.

1

Matures zijn de grootste marketing doelgroep

Alleen al door de aantallen zijn matures niet te negeren. De groep tussen 40 en 65 jaar is ruim 35% van de Nederlands bevolking. Marketeers weten dat het zo is, maar boren het potentieel nog te weinig aan.

2

Matures hebben het meeste geld te besteden

Ondanks dat Nederland in de top vijf van landen met de kleinste inkomensongelijkheid scoort zijn er toch grote verschillen. Matures hebben het meest te besteden ook omdat de vaste lasten vaak lager zijn dan bij jongere doelgroepen.

Bij de vermogensverdeling is de ongelijkheid in Nederland een stuk groter. De scheidslijn loopt volgens het CBS vooral langs generaties: “Hoe ouder hoe hoger het vermogen. Jonge mensen aan het begin van hun arbeidscarrière verdienen relatief weinig, kunnen weinig geld opzij zetten en nemen vaak een flinke schuldenlast op hun schouders bij de aankoop van een eigen woning.”

Matures besteden graag, vooral als het hen gezondheidswinst, comfort en gemak biedt.

3

Matures kunnen hele trouwe klanten zijn

Matures weten wat ze willen en hebben door hun levenservaring veel kennis opgebouwd. Als je hier precies goed op inspeelt zijn matures heel loyaal. Want je beantwoordt dan aan de verwachtingen en levert ‘gemak’. Beantwoord je er niet aan de dan switchen ze zelfs nog makkelijker dan jongere doelgroepen. Want voor ‘de status’ doen ze het niet meer: jouw product of dienst moet een goede ‘oplossing’ zijn. Ze geloven niet (meer) in gladde reclameboodschappen, ze verwachten eerlijkheid en authenticiteit en zijn dan bereid een reële prijs te betalen. Matures belonen je door opnieuw bij je te kopen en vertellen goede ervaringen ook graag door.

4

Matures zijn juist ook online te bereiken

Matures zijn prima online te bereiken en te overtuigen. En ze zijn ook heel actief op social media. Maar ze gaan online wel anders te werk: privacy & veiligheid zijn belangrijke issues en matures hebben een grotere informatiebehoefte. Ze kijken niet alleen naar de plaatjes maar hebben ook graag extra achtergrondinformatie en de mogelijkheid tot persoonlijk contact (telefonisch of op locatie) wordt erg op prijs gesteld. Matures kun je prima online verleiden.

5

Matures bekleden vaker senior managementposities

Ook voor B2B marketeers zijn matures vaak meer dan gemiddeld interessant. Matures maken vaak deel uit van DMU’s en/of bekleden de senior management posities. Matures bepalen vaak het beleid en nemen (aankoop)beslissingen.

Wat kan dit voor jouw marcom mix betekenen?

We kunnen ons voorstellen dat je oriënterend van gedachten wilt wisselen. Maar mogelijk heb je ook al een concrete vraag. Of ben je zelfs al zo enthousiast dat je een opdracht hebt. Neem contact op met Chris Reemer of bel via + 31 (0)6 53 72 79 42.