logo De Makers

make ageing colourful instead of grey

Mature Marketing je kunt er niet om heen

Sta je er wel eens bij stil hoe interessant matures voor jouw organisatie kunnen zijn? Of je nu in B2B of B2C opereert, houd daarom ook rekening met matures in jouw marcom mix. Waarom? Matures maken vaak het verschil in resultaat. De Makers introduceert je graag in de wereld van matures.

Mature zijn is een levensfase

Mature marketing is gebaseerd op een levensfasemodel met 4 verschillende fasen. Rondom de midlife verandert er daadwerkelijk bij iedereen iets, of je dat wilt of niet. Zowel fysiek als mentaal. Hier vangt de 3e, de mature levensfase aan. Hoewel het niet over leeftijd gaat begint deze fase meestal rond je 40e. En voor alle duidelijkheid, matures voelen zich geen 50+ of senior. Zo willen ze zeker niet aangesproken worden. In onze optiek eindigt de mature levensfase als je fysiek en of mentaal niet meer zelfstandig kunt functioneren en afhankelijk bent van (mantel)zorg.

Wie zijn dan de matures?

Matures zijn relatief fit en gezond, maatschappelijk betrokken en actief (werkzaam!) maar realiseren zich wel dat ze halverwege hun leven zijn gekomen. Ze hebben veel levenservaring en een groot referentiekader. Ze hebben vaak meer zelfvertrouwen, voelen zich gelukkiger en relativeren over het algemeen beter. Ze vinden andere dingen belangrijker dan voorheen en omgekeerd. Ze zijn vaak bewust met anderen bezig, de wereld om hen heen boeit meer dan toen ze nog volop bezig waren met carrière, opbouw van financiële zekerheid en gezin.

Matures hebben in verhouding tot mensen uit eerdere levensfases veel geld te besteden en zijn ook bereid dit uit te geven. Beleving, ervaring en gemak zijn belangrijker dan het bezit op zich. Kwaliteit en service worden zeer op prijs gesteld maar de prijs moet wel reëel zijn. Want de tijd dat ze veel geld uitgaven aan statusverhogende gerelateerde producten of diensten ligt achter hen. O, ja, ze geloven niet in (reclame-)boodschappen die niet oprecht en authentiek zijn.

De kenmerken van matures:

  • Relatief fit en gezond
  • Relatief veel geld te besteden
  • Meer gesteld op kwaliteit en service
  • Minder statusgevoelig
  • Geloven niet in praatjes

Zijn matures dan allemaal gelijk?

Matures vertonen veel gelijkenissen, maar het is belangrijk te beseffen dat niet alle matures hetzelfde zijn. Deze groep is net zo divers als mensen in andere levensfasen. Dit is niet alleen vanzelfsprekend, maar wordt ook keer op keer ondersteund door onderzoek. Bij De Makers maken we gebruik van verschillende segmentatiemodellen in onze aanpak. Afhankelijk van jouw specifieke vraag of doel, delen we B2C in op basis van typologie (levensstijl), generatie, vitaliteit of inkomen. Voor B2B voegen we daar ook business demographics en funnelcriteria aan toe.

Het aantal matures is substantieel

De groep matures groeit aanzienlijk door demografische veranderingen en een stijgende levensverwachting. We blijven langer gezond en actief, wat betekent dat matures gedurende een langere periode belangrijke aankoopbeslissingen neemt. Voordat matures hun laatste levensfase ingaan, investeren zij in diverse producten en diensten, variërend van gezondheidszorg en recreatie tot technologie en woningaanpassingen. Deze trend benadrukt het belang om je te richten op de specifieke behoeften en voorkeuren van deze financieel sterke en loyale doelgroep.

Bron: CBS.nl

Wat kan dit voor jouw marcom mix betekenen?

We begrijpen dat je misschien wat wilt brainstormen of gewoon je gedachten tegen ons aan wilt houden. Maar wie weet heb je al een specifieke vraag in je hoofd. Of ben je zo enthousiast dat je zelfs een opdracht voor ons hebt! Neem gerust contact op met Chris Reemer of bel via + 31 (0)6 53 72 79 42.