Communiceren met succesvolle mature managers? 12 communicatietips
Uit een recent onderzoek met een groot aantal interviews onder succesvolle (Amerikaanse) mature managers blijkt dat er, alweer of nog steeds ;-), verbluffend veel overeenkomsten tussen hen te vinden zijn. En als je het lijstje hieronder leest van karakteristieken die relevant zijn in communicatie, zijn ze ongetwijfeld ook op succesvolle Nederlandse managers van toepassing. Wil je iets van mature managers gedaan krijgen? Check dan of de communicatie van jouw merk inhaakt op ‘what makes them tick’! We hebben al vast een paar tips voor je:
- Winnaarsmentaliteit: niet alleen zakelijk maar ook in sport en andere hobbies
-> laat zien dat je echt beter bent dan de concurrent en dat de klant met jouw merk ook beter* gaat presteren dan zijn concurrenten - Altijd willen verbeteren
-> geef aan waarom jouw oplossing beter is dan de huidige oplossing van jouw klant/ prospect - Veel uren werken: maar wel in balans (privé & zakelijk)!
-> leg nadruk op efficiency - Doelgericht: weet wat en waarom men iets wil, met lange termijn visie
-> verlies je niet in bijzaken - Nemen graag beslissingen: ook met weinig informatie, liever een besluit bijsturen dan helemaal geen besluit nemen
-> presenteer hoofdpunten kort en helder - Houden van oplossingen: staan open voor input en meningen van anderen, haten gezeur zonder oplossing
-> focus op het eindresultaat - Nemen risico’s en zijn niet bang voor het maken van fouten
-> hoe draagt jouw merk bij tot het succes van de mature manager - Ze managen op cijfers, maar laten zich er niet door leiden: ze beseffen dat de mensen achter de cijfers het verschil maken
-> maak duidelijk hoe je de implementatie binnen de organisatie regelt - Leren snel: stellen vooral heel veel vragen en weten daarbij hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden
-> worden de mogelijk vragen helder en kort beantwoord? - Zijn vaak heel kritisch en hebben hoge verwachtingen van anderen
-> maak je aanbod concreet en vertaal naar diverse kpi’s - Weten hun eigen bazen tevreden te stellen, zodat autonomie behouden blijft
->gebruik ook argumentatie waarmee goed ‘doorverkocht’ kan worden - Kunnen goed coalities bouwen, weten hoe met ‘peers’ om te gaan en support te krijgen
-> gebruik referenties & testimonials van gewaardeerde collega’s/ autoriteiten, maar let op wél authentiek anders prikt men er zo door heen
* Beter is niet alleen meer kwaliteit maar ook minder kosten
Voldoet jouw communicatie voor Mature Managers? De Makers doet graag een check! Neem contact op met Chris Reemer, be: 06 53 72 79 42
Karakteristieken mature managers bron: Dan McCarthy, management & leadership expert
Implicaties voor communicatie: De Makers Mature Marketing