logo De Makers

make ageing colourful instead of grey

18/07/2016

De waarde van luisteren

Het Humanistisch Verbond heeft deze zomer weer een prachtige serie op TV: Brainswash. In een TEDX-achtig format zet iemand je aan het denken. Bijvoorbeeld in de uitzending van 17 juli 2016 sprak Farid Tabarki van Zeitgeist over de waarde van luisteren.

Luisteren om te overleven in de nieuwe tijd

Farid Tabarki licht kort en helder de grote maatschappelijke veranderingen die gaande zijn toe. En gaat op zoek naar wat essentieel is om binnen deze nieuwe werkelijkheid het hoofd boven water te houden. “Steeds vaker zijn wij aan zet. Wij als individu hebben de mogelijkheden gekregen, die vroeger alleen aan de elite waren voorbehouden. We kunnen tegenwoordig steeds meer zelf, maar niet alleen.” En met name dat laatste is een interessant gegeven: om iets voor elkaar te krijgen heb je wel anderen nodig, samen moeten werken. En om goed samen te werken is een eigenschap érg essentieel: goed kunnen luisteren…

Farid-Tabarki

Luisteren is best moeilijk

De uitdaging is voor veel mensen dat ze pas echt kunnen luisteren als het eigen verhaal even opzij gezet wordt. En dat is best moeilijk. Je ziet dat goed bij pubers: er borrelt en pruttelt zoveel in het hoofd dat luisteren naar de ander er vaak niet in zit. Maar ook volwassenen kunnen maar heel moeilijk luisteren naar de ander zonder direct de ander te willen interrumperen. Heel vaak zie je dat mensen zich genoodzaakt voelen onmiddellijk een mening te hebben. Of na een halve zin te zeggen: ‘Oh ja, dat ken ik. Ik had laatst …’. Bijzonder eigenlijk dat we in ons onderwijs zo weinig aandacht aan deze toch zo belangrijke sociale vaardigheid geven. Gelukkig kun je goed luisteren ook leren, bijvoorbeeld met de hele praktische WIER-methode. Of probeer eens via de Socratische methode een wat meer fundamentele zakelijke kwestie te bespreken.

Luisteren matures beter?

In de levensfase dat je mature wordt verandert er veel. Naarmate je ouder wordt blijken zaken van vroeger die toen zo belangrijk leken, dat nu veel minder. En vice versa met betrekking tot de meer fundamentele zaken van het leven. Dit geeft nieuwe ruimte om te leven en om andere keuzes dan vroeger te maken. Vaak minder op jezelf en meer op anderen gericht. Luisteren naar anderen is voor veel matures daarom een ‘meer natuurlijke eigenschap’ dan in hun jongere jaren. Maar niet iedere mature luistert natuurlijk even goed 😉

De Makers Mature Marketing in 's-Hertogenbosch
Privacy Overview

Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over je gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van jouw gebruik van hun services.

Volgens de wet mogen wij cookies op jouw apparaat opslaan als ze strikt noodzakelijk zijn voor het gebruik van de site. Voor alle andere soorten cookies hebben we je toestemming nodig.

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina’s worden weergegeven.