logo De Makers

09/11/2015

En wie nu nog zegt dat online niets voor ouderen is…

Hoewel er in het onderzoek niet specifiek over matures gesproken wordt, geven de resultaten van het onderzoek van ‘Whats happening online 2015’ wél een duidelijke tendens weer: ouderen zijn online heel actief en echt niet meer te negeren! In de rapportage lezen we een aantal specifieke feiten die we even voor je op een rijtje gezet hebben:

  • Er is een relatief sterkere groei van smartphones onder ouderen. Van de 65+ ers hebben inmiddels 35% er een. Ook ouderen verwachten dat op hen gerichte content mobiel te benaderen is.
  • Ook ouderen gebruiken meerdere verschillende devices zoals desktop, smartphone, tablet & tv om online te zijn.
  • Ouderen blijven in het gebruik van social media helemaal niet ver op jongeren achter. Acht op de tien 65+’ers is actief op social media. Overigens vaker vrouwen dan mannen. Facebook is verreweg het populairst.
  • Opvallend is dat Google+ vaker door oudere dan door jongere Nederlanders gebruikt wordt.
  • Voor het kopen van producten en het doen van bankzaken gebruikt men voornamelijk een laptop of desktop. Het liefst wordt met iDeal betaald. Dit geldt overigens voor alle Nederlanders.
  • Ouderen zijn iets voorzichtiger met cookies en zeggen dat zij de voorwaarden vaker lezen in vergelijking met jongeren. Zij accepteren cookies minder vaak.
  • Ouderen staan behoorlijk negatief over retargeting. Slechts 5% ervaart dit als positief.

Content, responsiveness, social media… vergeet de ouderen niet 😉

Bron: ‘Whats happening online 2015’, van Ruigrok NetPanel.