logo De Makers

07/12/2015

Toegang tot internet: nog zo’n verschil tussen matures en senioren

Nederland heeft een hele hoge penetratiegraad als het gaat om internetverbindingen. Ook onder ouderen. Maar niet alle ouderen zijn online! De tweedeling zit hem tussen de matures en de senioren! Het verschil tussen zelfstandigheid en afhankelijk van anderen komt hier weer duidelijk tot uiting.

In Nederland wonen ruim 1,2 miljoen mensen van boven de 75 jaar. Van hen heeft 46 procent geen internetaansluiting, wat neerkomt op ruim 500.000 senioren. Zo blijkt uit onderzoek dat Telecompaper deed in juni 2015 naar 75-plussers en hun positie in de telecommarkt. Bijna 600 kinderen en kleinkinderen werden ondervraagd over het telecombezit en -gedrag van hun (groot)ouders.

Ook wanneer het gaat om mobiele apparaten blijven de senioren achter op de rest van Nederland. Want waar de smartphone-penetratie bij Nederlanders tussen de 12 en 80 jaar rond de 80 procent ligt, komt deze bij 75-plussers niet verder dan 13%. Dit is enerzijds het gevolg van de lagere mobiele penetratie, slechts 55% van de senioren heeft een mobiele telefoon, anderzijds heeft slechts een kwart van de ouderen met een mobiele telefoon een smartphone.

Een ander opvallend resultaat is dat bij de Nederlandse consument tussen de 12 en 80 jaar de smartphone populairder is dan de tablet, terwijl dit bij 75-plussers juist andersom is. Van deze laatste groep heeft 26 procent een tablet. Dat is twee keer zoveel als het aandeel senioren met een smartphone. Vooral bij de oudste leeftijdsgroep (85-plus) is de tablet vele malen populairder. 17 procent van de 85-plussers heeft een tablet, terwijl 4 procent een smartphone bezit.

Senioren bereiken vraagt om een hele ‘eigen’ en andere marcom aanpak in vergelijking met matures. Niet alleen qua boodschap voor hen of hun (mantel)zorgers, maar ook qua mediakeuze.

Bron: telecompaper.com

 

Mobile_6 (1)

 

Bron: GfK – ‘Trends in Digitale Media 2014’